PIER DE BOER-PRIJS 2011

Winnaar Pier de Boer-prijs 2011

Op voordracht van de jury heeft het bestuur van Stichting SPZ op 12 mei 2011 de Pier de Boer-prijs 2011 uitgereikt aan Best Buddies. Best Buddies initieert het aangaan van vriendschappen van verstandelijk gehandicapten met leeftijdsgenoten zonder een verstandelijke handicap. Best Buddies ondersteunt deze interactieve buddy relatie met ondermeer het opzetten van clubs.
afbeeldingUit de notitie van de jury: "Dit project [Best Buddies] scoorde –in vergelijking tot de andere twee projecten- hoger op landelijke uitstraling en het thema van de Pier de Boer-prijs. De jury ziet dat landelijke aandacht voor Best Buddies door haar concrete en aantrekkelijke karakter een olievlekwerking zou kunnen hebben. Wat betreft het thema van de Pier de Boer-prijs 2011: Best Buddies heeft betrekking op zowel vrijwillige inzet door mensen die in een opleidingsfase van hun leven bevinden, als op het thuismilieu (mantelzorgers) dat ontlast wordt door het inzetten van vrijwilligers in het organiseren van activiteiten buitenhuis."

Genomineerden

Uit de 39 ingediende aanvragen heeft het bestuur van SPZ een shortlist van 16 aanvragen samengesteld. De jury heeft uit deze aanvragen drie projecten genomineerd voor de prijs, de motivitatie voor nominering van deze drie projecten kunt u lezen in het Juryrapport Pier de Boer-prijs 2011. Naast het winnende project Best Buddies waren voor de Pier de Boer-prijs 2011 genomineerd:

Onbeperkt Actief
Het “buurt maken” door bewoners (met en zonder verstandelijke handicap) in hun buurt of wijk. Raster Welzijn laat mensen met een verstandelijke handicap participeren in het sociale netwerk van hun omgeving door het doen van alledaagse dingen.

.Ik ben Thomas en ik ga dood

Een educatieve film over palliatieve zorg, dood en rouw voor en door mensen met een verstandelijke handicap. Deze film is ontwikkeld door de Regionale expertgroep Palliatieve Zorg voor mensen met een verstandelijke beperking voor mantelzorgers, mensen met een verstandelijke handicap en begeleiders om hen te informeren en het thema bespreekbaar te maken.

De prijsuitreiking

De Pier de Boer-prijs is op 12 mei 2011 uitgereikt in Kasteel de Schaffelaar te Barneveld. Tijdens deze uitreiking hebben de genomineerden hun projecten gepresenteerd. voorafgaand aan deze presentaties heeft de winnaar van de Pier de Boer-prijs 2009 via een presentatie laten zien hoe het winnende project Multi sensory storytelling met het gewonnen bedrag, toegankelijk is gemaakt voor een groot publiek. Aansluitend op de presentaties van de genomineerden heeft de voorzitter van Stichting SPZ, Joost Hoffscholte, de prijswinnaar bekend gemaakt waarna er een borrel is geserveerd in de kasteelbar. Het volledige programma vindt u hier.

Thema 2011

Informele zorg en vrijwillige inzet voor mensen met een verstandelijke beperking

Jury

De juryleden voor de Pier de Boer-prijs 2011:
• Loes van Amsterdam, stichting SPZ (tevens jurylid in 2009)
• Hillie Beumer, deskundige op het terrein van informele zorg en vrijwillige inzet voor mensen met een verstandelijke handicap
• Wim Drooger, directeur Platform VG
• Henny Jacobse, Pier de Boer Stichting (tevens jurylid in 2009), vice juryvoorzitter
• Jos Werner, voorzitter MEE Nederland, juryvoorzitter